Archive for May, 2012

Cum te afecteaza ploaia pe tine, bucuresteanule?

Hristos s-a inaltat! Ma tot uit pe geam si tot ploua….nu prea ma afecteaza, ce e drept, in turnul meu de fildes…in asfalturile inconjuratoare si in copacii de beton de la orizont…

Situatia se schimba insa, daca trec prin piata. Nu pentru ca ma inmoaie bine, ci pentru ca oferta se va injumatati zilele astea. Producatorii nu or sa poata intra pe teren sa recolteze – o sa fie prea mult noroi. Ceva, ceva or sa scoata ei din glie, dar cu grija, sa nu vatame plantele si sa-si puna in pericol recolta neajunsa inca la maturitate.

Si ce or sa  reuseasca totusi sa recolteze, o sa fie plin de noroi…deci, spalati-le bine. De asemenea, ma astept sa creasca putin pretul la legume/fructe tot din cauza ploii – cel putin pe termen scurt pentru ca oferta o sa fie limitata. Nu trebuie sa va feriti sa cumparati, dar e posibil sa gasiti capsunile, de exemplu, mai putin dulci si parfumate – este tot din cauza apei in exces – practic sunt “diluate”.

Si pentru ca vine sfarsitul de saptamana, mai jos avem harta cu tot cu coduri, impartasita cu generozitate de Realitatea.net – the latest and the hotest!                        Pe tine – cum te afecteaza ploaia?

Advertisements

Leave a comment »

Mierea – un alt dar al naturii

Stiu ca nu este cazul si nici nu vreau sa scriu prea multe despre noua vedeta a acestui blog – MIEREA. Din nou, inutil sa va spun cat de buna si de sanatoasa este DACA este procurata din surse sigure si este naturala. Pentru ca, se pare, au ajuns sa “falsifice” si mierea – si acum nu o mai falsifica cum o faceau cand eram eu mica – adica bagau ceva apa in ea, ci au inceput sa puna glucoza, conservanti si alte nebunii in asa fel incat isi pierde multe din proprietati.

Si, cum eu vreau sa lupt impotriva acestor falsuri si sa ajut oamenii de la tara (as vrea sa repet ca, deocamdata trebuie sa ma opresc doar la cei pe care ii cunosc si i-am testat eu deja), l-am gasit la noi in Arges, mai exact in Malureni, pe domnul Lupu care se intorsese cu stupii din padurea de salcam – apicultor de….multa vreme, ca mamaia si-a adus aminte ca e apicultor 🙂

Am discutat, ne-a explicat ca o sa poata sa traga mierea de la albine abia saptamana viitoare si asta doar daca il vor lasa ploile (la noi in Arges a plouat in fiecare zi saptamana asta), n-am negociat – si vedeti in “Produse de la tara” ce a oferit.

Oricum ar fi, noi speram sa aducem saptamana viitoare delicioasa miere de salcam de la tara, la oras.

  Mierea de salcam – se pastreaza lichida in mod natural, fiind foarte bogata in fructoza. Are, ca si cea de tei, proprietati calmante psihice. Mai este recomandata drept calmant gastric, stimulent pentru activitatea cardiaca.

 

 

Leave a comment »

Oul – o minune fragila

Cum avem o mica productie de oua in care credem cu tarie, cum stiu clar ce mananca gainile noastre (aproape ca au ras toata iarba de prin curte, asa ca mamaia le-a lasat sa invadeze si gradina – sper sa nu-mi manance iar feriga), incerc sa va conving de ce e bine sa mancam oua in general, dar in particular oua de la tara – pentru a caror prospetime garantez. A nu se intelege din acest paragraf ca ne hranim penatele doar cu iarba – nici vorba!!! Ele mananca cu stoicism tot graul si porumbul pus la dispozitie, dar le place si verdeata 🙂

Oul este unul dintre cele mai hrănitoare alimente. El reprezintă o sursă perfect echilibrată de proteină şi grăsimi uşor digestibile. Proteinele din ou sunt bogate în aminoacizi esenţiali şi, din această cauză, oul a fost ales ca aliment standard al eficacităţii proteinei de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS). Alături de lapte, oul reprezintă alimentul cel mai bogat în fosfor asimilabil – nutrient fundamental pentru copii.

Oul este format din trei părţi distincte: coajă, albuş şi gălbenuş. Albuşul conţine mai multe feluri de albumine, solubile în apă, care se coagulează la 50-60°C. Printre albumine: ovoalbumina (80%) şi ovoglobulina, în a căror structură intră aminoacizii. În compoziţia oului intră şi mai mulţi fermenţi, dintre care cel mai important este lizozima, care are rol bactericid şi ajută la păstrarea ouălor. Fiind bogat în grăsimi (lipide, lecitină, colesterol) care sunt mai uşoare decât albuminele, gălbenuşul este mai uşor (mai puţin consistent) decât albuşul.  Gălbenuşul este bogat în fier, un ou asigurând aproximativ 30% din necesarul zilnic de fier.

Compoziţia chimică medie a albuşului este:

  • Apă 85%;
  • Protide 12,7%;
  • Grăsime 0,3%;
  • Substanţe organice neazotoase – 0,7%;
  • Săruri minerale 0,6%.

Gălbenuşul conţine:

  • Apă 51%;
  • Proteine 16%;
  • Lipide 31%;
  • Săruri minerale 1,1% (sub formă de fosfor; fier; magneziu; potasiu; calciu);
  • O cantitate importantă de vitamine (A; B1; B2; D; E), enzime şi substanţe colorante (xantofilă).
Pe scurt – MANCATI OUA CU INCREDERE!!!

 

 

 

 

 

 

Sursa: http://www.desprepui.ro/index.php

Leave a comment »

Cum recunoastem branza de oaie/capra/vaca

Azi am invatat cateva trucuri in plus despre cum sa nu ma las pacalita la piata in privinta provenientei lucrurilor pe care le cumpar.

Daca ne referim la branza de oaie, trebuie sa fie alba, alba. Coala de hartie. Daca are si o urma de culoare galbuie, inseamna ca este in amestec cu lapte de vaca. Inseamna ca trebuie sa o primiti la un pret mai mic (nu ma intrebati de ce, asa este piata). De asemenea, nu uitati ca branza de oaie este cea mai grasa branza de pe piata (depasita doar de branza de bivolita). Acesta nu este un lucru rau, daca nu suferiti de nici o afectiune.

Mergand pe paleta de nuante de alb, fix o treapta mai jos se afla branza de capra. Nu la fel de alba ca cea de oaie, insa cu un continut mai redus de grasime (4 g grasimi la 100 g), branza de capra ar trebui sa fie usor de recunost dupa un miros specific (care nu este bine sa fie intepator, dar imposibil sa nu fie sesizat daca zdrobiti intre degete putin branza).

Branza de vaca este galbuie la culoare, foarte raspandita si consumata la noi. Cu cat este mai proaspata (adica mai moale) cu atat are mai putina grasime.

Incercati sa consumati branza, de orice fel, cat mai putin procesata – cum ar fi bine sa fie tot ceea ce consumam, de altfel. Nu va temeti de ciobanii care vin la piata sa-si vanda marfa, dar nici nu va lasati pacaliti. Cereti sa gustati branza cat mai din interiorul bucatii – acolo o sa dati peste gustul si culoarea neschimbate de zer/aer/punga de plastic.

Branza se pastreaza cel mai bine in saramura ei (nu va feriti sa platiti in plus niste apa cu sare, merita), la rece. Nu uitati sa o spalati atunci cand o scoateti din saramura – pentru a indeparta surplusul de sare.

Leave a comment »

%d bloggers like this: